Seniai iš mėgėjų teatro rūbo išaugęs Palangos „Grubusis“ teatras

Palangos kultūros ir jaunimo centro „Grubųjį“ teatrą 1993 m. pagal anglų režisieriaus-eksperimentatoriaus Peter Brook vieną iš teatro sampratų, įkūrė režisierius Virginijus Milinis, kuris šiam kolektyvui vadovauja, jo spektaklius režisuoja ir jame kartu su kitais teatro trupės aktoriais vaidina iki šiol. Teatro pastatymų vadovė – Rita Milinienė.

Atstačius Palangos Kurhauzą, „Grubusis“ repetuoja šio pastato palėpėje jam skirtose patalpose, o vaidina Teatro salėje. Joje yra 90 sėdimų vietų, atskiras kambarys atlikėjams, geras apšvietimas, įgarsinimas, veikia rekuperacinė sistema.

Teatro repertuare – skirtingo žanro, epochų ir autorių kūriniai. Pasak režisieriaus, taip elgiamasi „sąmoningai, norint išvengti sceninių štampų ir nesuformuoti aktorių amplua.  Artimiausias šiam kolektyvui – farsas, satyra, komedija.“ Šio teatro aktoriai rengia ir programas, kurių metu įgarsina grožinės literatūros kūrinius, kuria vaizdo-garso įrašus ir viešina šiuos savo darbus. 2001-aisiais „Grubusis“ buvo pripažintas geriausiu metų mėgėjų teatru Lietuvoje ir į Palangą parvežė „Aukso paukštę“.

   

Kai 2014 m. rengdami straipsnį apie šį teatrą tada dar spausdintiniu būdu leistam žurnalui „Žemaičių žemė“  teatro režisieriaus paklausėme, kodėl pasirinktas toks pavadinimas –  „Grubusis“, jis atsakė:

Visų pirma, pavadinimas yra kabutėse. Gal laikas vadintis „Dailiuoju“? Tegu sprendžia žiūrovai. Grubusis teatras – tai liaudies teatras, kurio aktoriai – savamoksliai. Jų veiksmai yra grubūs, bet tai nereiškia, jog jie nėra kūrybiški. Kad aiškiau būtų, pateiksiu paralelę iš muzikos: ar galime lyginti operinį dainavimą ir etnografinį? Antra, tai nekomercinis teatras, niekas čia sąmoningai nesiekia pelno.  […]“.

„Aš myliu savo teatrą.“ Tokius žodžius šiandien gali išgirsti dažname Žemaitijos mieste, turinčiame savo teatrą. Ne išimtis ir Palangos teatras. Jis šiek tiek kitoks, nes pasižiūrėti jo spektaklių susirenka ne tik palangiškiai, bet ir iš kitų miestą į kurortą atvykę poilsiautojai ar kitais keliais čia atklydę scenos meno gerbėjai. Tam, kad jų apsilankymas teatre nebūtų pirmas ir paskutinis, koks tai bebūtų teatras – profesionalų ar mėgėjų, tems, kas vaidina scenoje, teatrą reikia ne tik mylėti, bet ir turėti tam talentą, rengiantis spektakliams dirbti daug ir atsakingai.

Kodėl žmonės, nebūdami aktoriai profesionalai, didelę savo gyvenimo dalį skiria teatrui, eina į sceną ir vaidina?


Pasak V. Milinio, „Teatras, be savo edukacinių tikslų (balso skambesys, aiški tartis, dėmesio sukaupimas, vidinė laisvė ir t. t.), aktorių mėgėją, anot G. Padegimo „mylėtoją“, „išplėšia“ iš kasdienio gyvenimo rutinos (darbas, šeima, kiti buitiniai rūpesčiai) ir perkelia į euforijos dimensiją: čia jis džiaugiasi savo sukurtu darbu, kurį pripažįsta žiūrovai, plodami bei kalbindami po spektaklio ar net atpažindami viešose erdvėse. Šitas patyrimas dar labiau aktorių motyvuoja ir įkvepia tolimesniems kūrybiniams veiksmams teatre. Ar tik ne dėl to mėgėjų teatras labai skaitlingas, gyvybingas ir entuziastingas […]“ (visas publikacijos tekstas – internete: https://zemaitiuzeme.lt/wp-content/uploads/2019/11/zz_2014_04.pdf#page=20).
Dažnai tas poreikis atitrūkti nuo kasdienybės, buities, persikūnyti į tuos, kurių vaidmenis kuri, tampa gyvenimo būdu, o pats teatras – tarsi namai, į kuriuos renkasi žmonės, einantys tuo pačiu gyvenimo taku.

Teatras savo paskyroje socialiniame tinkle „Facebook“ (adresas https://www.facebook.com/grubusisteatras/) rašo, kad yra neprofesionalus teatras, bet jei apibūdindamas apie šį kolektyvą pats taip pasakysi, nelabai „pataikysi“. Šio teatro trupės nariai duoną ir tai, ką tepa ant jos, užsidirba ne teatre, bet… Jei žiūrėdamas jo spektaklius šito nežinosi, dažnu atveju pasakysi, kad čia dirba profesionalai. Ir iš tiesų šiame teatre vaidina ne tik mėgėjai, bet ir specialų teatrinį išsilavinimą turintys žmonės. Panevėžio rajone 1964-ųjų pavasarį gimęs pedagogas, teatro režisierius Virginijus Milinis Klaipėdoje yra baigęs teatro režisūros magistro studijas. Jo kuriami vaidmenys itin patraukia dėmesį. Aktorinio meno, pedagogikos mokėsi ir „Grubiojo“ teatre vaidinanti jo žmona Rita Milinienė. Ji savo vyrui daug padeda ir statant spektaklius, ypač kai į kolektyvą įsijungia jaunimas. Rita, baigusi studijas, yra vaidinusi ir profesionaliame Marijampolės dramos teatre. Kolektyve yra ir daugiau teatrinį išsilavinimą turinčių žmonių. Na o tie, kurie jo neturi, kai kelis dešimtmečius dirba ir kuria su tokiais profesionalais kaip Virginijus ir Rita, scenos meno jau gali ir kitus mokyti. Vienas iš jų – Ramūnas Dzimidas. Šiame kolektyve jis vienintelis aktorius, vaidinęs visuose šio teatro spektakliuose.

Paskutiniai metai – didelių išbandymų laikotarpis. Prasidėjus bendravimo apropojimams dėl siaučiančio COVID-19 viruso, V. Milinis „Facebook“ teatro paskyroje rašė:

 „Tarp meno ir tikrovės vyksta abipusiai mainai. Menininką tikrovė maitina neišsemiamais įkvėpimo šaltiniais, o jis pastarajai atsidėkoja suteikdamas estetinę vertę neestetinėms tikrovės formoms, pvz., sudegęs Kurhauzas tikrovėje – sudegęs Kurhauzas dailininko drobėje. Paradoksas vienas iš raiškos priemonių mene, kurį pirmiausia turi pastebėti realybėje. Stovi Kurhauzo teatras – „Grubiojo“ teatro aktoriai repetuoja nuotoliniu būdu iš savo namų.“

Šių minčių tąsa ir 2020 m. gruodžio mėnesio tos pačios paskyros įraše:  

Teatras dar nuo antikos laikų pastatytas „ant trijų banginių“: režisieriaus (dramaturgo), aktorių ir žiūrovų. Dabar jie nardo kas sau. Nors tradicinėje LNKC organizuojamoje teatrų apžiūroje „Atspindžiai“ spektaklio „Tanato viešbutis“ video versija pelnė 95 taškus iš šimto ir tapo antras iš 66 pateiktų, autorius aplanko prieštaringi jausmai: negalėjimas pasidžiaugti kūrybinių ieškojimų (pasirodo, ir atradimų) vaisiais, kas kiekvienam kūrėjui ypač svarbu, ir viltis, jog šitą, ir ne tik, spektaklį naujajame teatre išvys žiūrovai. Sveikinu visą kūrybinę trupę, ypač aktorius, su sėkme ir linkiu sukaupti daug aistros emocingiems ateities susitikimams tikroje scenoje. […].“

 Tąsyk teatrui buvo skirti ne tik tie režisieriaus paminėti 95 taškai iš 100. Palangos „Grubusis“  buvo pristatytas net penkioms Lietuvos nacionalinio kultūros centro Teatro poskyrio paskelbto konkurso „Tegyvuoja teatras“ nominacijoms. Ryškiausio spektaklio („Tanato viešbutis“, pastatyto pagal A. Morua novelę „Mirties pensionas“)  scenarijaus ( inscenizacijos) autoriaus ir Ryškiausio režisieriaus darbo nominacijoms –  Virginijus Milinis, Ryškiausio antro plano vaidmens kūrėjo – Ramūnas Dzimidas (vaidino kontrolierių, vairuotoją, kelnerį, viešbučio tarnautoją), Ryškiausio vyro vaidmens kūrėjo –   Albertas Martinaitis, Ryškiausios spektaklio scenografijos autorės – Atėnė Jasaitė. 2021 m. metų birželio mėnesį teatro kolektyvas kaip ir jų kolegos jau turėjo galimybę tiesiogiai dalyvauti Joniškyje vykusios teatro šventės „Tegyvuoja teatras“ renginyje. Jo metu Palangos „Grubiajam“ teatrui buvo įteikti minėtų penkių nominacijų sertifikatai, o R. Dzimidas pripažintas metų geriausiu antraeilio vaidmens aktoriumi ir apdovanotas skulptūrėle „Tegyvuoja teatras“.

Režisierius, aktorius, Lietuvos nacionalinio kultūros centro teatrų specialistas Ramūnas Abukevičius, kuris jau daugelį metų lankosi palangiškių spektakliuose ir juos vertina,  pažymi, kad šis „Teatras savitas, turintis unikalų režisūros braižą, puikių aktorių trupę. Susitikimas su šiuo teatru visada intriguojantis, jie niekada nepalieka žiūrovų abejingais ir sukelia visą audrą prieštaringiausių vertinimų, bet tai – vienas stipriausių teatrų Lietuvoje. […].“

Ilgametė Jurbarko K. Glinskio teatro vadovė  ir režisierė Danutė Budrytė-Samienė, kalbėdama apie šį teatrą, nedviprasmiškai ištaria: „Geras teatras! Visada žaviuosi jo darbais. Žaviuosi režisieriaus literatūrine pozicija, atsakingumu ir, žinoma, talentu. Visos grupės! Ir scenarijus, ir režisūra, ir aktoriniai darbai! […]“


2021 m. pagal D. Moll kūrinį „Naujienos iš Marso pasaulio“ pastatytas spektaklis (rež. V. Milinis) taip pat sulaukė aukšto specialistų ir teatro gerbėjų įvertinimo. Po šio spektaklio premjeros 2022 m. sausio 27 d. „Vakarų eksprese“ išspausdintoje publikacijoje „Marso naujienos“ Palangos kurhauze kalba apie globalias ir žmogiškas problemas“ teatro mylėtoja Valdonė Venskūnaitė rašė:

Koks malonumas apsilankyti kurorte, kur be saulėlydžių į jūrą ir pasivaikščiojimų Basanavičiaus bulvaru dar gali ir pamalonint savo širdį apsilankydamas teatre, ypač dabar, kai teatras turi naują žiūrovų salę legendiniame Kurhauze. Palangos „Grubusis“ teatras jau seniai išaugo mėgėjiško teatro kelnytes. Aktuali ir įdomi spektaklių medžiaga, netikėti režisūriniai sprendimai, aktorių meistriškumas liudija apie teatro profesionalumą, nuolatinį augimą. Teatras nepataikauja žiūrovui banalybėmis ar pigiais juokeliais, bet kalba apie sudėtingas žmogaus, visuomenės, pasaulio aktualijas.

Lankiausi Palangoje prieššventiniu laikotarpiu, kai mieste pulsavo kalėdinė nuotaika, žibėjo papuoštos eglutės, bet didžiausią šventę pajutau įžengusi į naująją salę – žiemiškai baltą, elegantišką. Įsitaisiusi patogioje kėdėje laukiau premjerinio spektaklio […]. Nuojauta neapgavo, kad tai, ką išvysiu – nenuvils,  juolab, kad esu mačiusi ne vieną V. Milinio darbą. „Marso naujienos“ – puikus spektaklis, išlaikęs vientisumą režisūrinėje ir aktorinėje plotmėje. Įdomus, su vintažo prieskoniu ir prancūzišku šarmu kostiumas, išryškinantis personažų charakterius. Taikli, iškalbinga scenografija. Režisierius sumaniai panaudoja videovizualinę medžiagą, kuri leidžia transliuoti aktualias pasaulio problemas (masinis gyvūnų žudymas, klimato atšilimas), taip spektaklis tarsi įgyja dvi erdves, o tuo pačiu ir gylį. To tikrai pakaks išlepintam (išlavintam ?) teatriniam skoniui. Nestokodamas gero humoro, žongliruodamas komiškomis ir dramatiškomis situacijomis režisierius tarsi uždeda ranką žiūrovui ant peties ir lengvai stumteli jį link Marso būsto durų. Pažvelgi pro tų durų rakto skylutę ir nebenori atsitraukti […]“.

Išskirtiniai 2021-ieji kolektyvui buvo ir tuo, kad jie realizavo du sumanymus unikaliais projektais pažymėti mūsų literatūros klasiko poeto Vytauto Mačernio 100-ąsias  gimimo metines.

Lietuvos Respublikos Seimui 2021-uosius paskelbus V. Mačernio metais, teatras sukūrė šio poeto novelės „Aš atnešiau jums saulės patekėjimą“ garso įrašą ir, pasitikdamas 2021-uosius,  paskelbė jį savo paskyroje „Facebook“ portale, pažymėdamas, kad „Miniatiūros filosofinė intencija atliepia dabarties žmogaus visuomeninę ir kalendorinę dvasią“. Novelę įgarsino aktorė Rita Milinienė. Įraše skamba Sauliaus Petreikio muzikinis kūrinys „Vakaro saulelė“. Šio įrašo galima pasiklausyti internete. Adresas –  

https://www.facebook.com/grubusisteatras/videos/3923378201005545.  

Na o 2021-jųjų Tarptautinės teatro dienos proga „Grubusis“ šį, kaip jie patys įvardija „karantininį“, projektą gerokai išplėtojo –  sukūrė videoklipą (scenarijaus ir vaizdo įrašų idėjų autorius V. Milinis), kuriame skamba V. Mačernio „Metų“ sonetai, trioletai ir eilėraščiai iš rinkinio „Po ūkanotu nežinios dangum“. Eilėraščius skaito teatro aktoriai R. Dzimidas, A. Martinaitis, R. Milinienė, V. Milinis, V. Ramelytė. Filmavo L. Gruzdys. Videoklipe panaudota A. Jasaitės archyvo medžiaga. Skamba „Lemongrass“ muzika.

Teatras, pristatydamas šiuos projektus žiūrovams ir klausytojams, rašo: „Kurdami eilėraščių videoklipus, analizavome poezijos (garso) ir vaizdo santykį. Eilėraščio skambesio vaizdas gimsta asociatyviai, atsižvelgiant į potekstes, metaforas, intonacijas, pauzes, emocinius ir loginius kirčius. Tai „karantininis“ projektas-eksperimentas, kuris neprilygs poezijos, kaip meninio žodžio, chemiškai sujungiančios skaitovo ir klausytojo širdis, sugestijai“. Šio videoklipo adresas internete – https://www.facebook.com/grubusisteatras/videos/946861522786324.

Palangos „Grubiajame“ teatre vaidina įvairaus amžiaus aktoriai. Kolektyvas nuolat dalyvauja Lietuvos mėgėjų teatrų šventėse-apžiūrose „Atspindžiai“, Tarptautinės teatro dienos (švenčiama kasmet kovo 27 d.) proga rengiamose šventėse „Tegyvuoja teatras“, pats į šiai dienai skirtus renginius pakviečia žiūrovus. Šiemet ta proga jis parengė specialią programą, tad kovo mėnesį Kurhauzo Teatro salėje žiūrovai turėjo galimybę pasižiūrėti net keletą spektaklių. Vieną jų (komišką dramą „Tik suaugusiems“) rodė ir šventės išvakarėse į kurortą atvykę „Grubiojo“ bičiuliai iš Oslo (Norvegija) – ten veikiantis Lietuvių mėgėjų teatras. Su jais teatras paminėjo ir Tarptautinę teatro dieną, susitiko su miesto vadovais, kartu su jais įsiamžino nuotraukoje.

Teatras rodo spektaklius ne tik Palangoje, bet ir kitose Žemaitijos bei kitų Lietuvos regionų scenose, dalyvauja respublikinių dainų švenčių Teatro dienose, Lietuvoje vykstančiuose tradiciniuose ir naujai organizuojamuose teatrų festivaliuose, šventėse, vyksta gastrolių ir į užsienį.

 

Tarp šiandien teatro trupėje kuriančių ir anksčiau šiame teatre vaidinusių aktorių – teatrinį  išsilavinimą turintys ir iš scenos į žiūrovus prabylantys aktoriai mėgėjai. Tarp jų – K. Aleknavičius, M. Baranauskaitė, A. Benetis, M. Bučmytė, V. Drungilas, R. Dzimidas, A. Dzimidienė, R. Jonaitytė, J. Fugalis, G. Grinevičiūtė, M. Lazdauskaitė, M. Malinauskaitė, A. Martinaitis, R. Menkevičienė, I. Mierkienė, R. Milinienė, V. Milinis, V. Možeikaitė, L. Mukaitė-Sungailienė, K. Petkus, D. Plonienė, K. Rakauskas, V. Ramelytė, L. Skališius, R. Skripkauskienė, J. Smieliauskaitė, K. Stasiulienė, S. Stončius, Stonkutė, J. Šarkus, V. Ščerbakovas, G. Vaitkutė, D. Vaitkus, R. Valentienė, G. Vigelytė, E. Žaromskytė, ir kt. 

 

Palangos „Grubiojo“ teatro spektakliai, pastatyti 1993–2021 metais

 

  • M. Fermo „Vienoje šeimoje“ (pagal „Durys pyška!“), rež. V. Milinis
  • H. Zudermanas „Jonas ir Erdmė“, rež. V. Milinis
  • N. Gogolis „Vedybos“, rež. V. Milinis
  • K. Ostrauskas „Gyveno senelis ir senelė“, rež. R. Skersis
  • K. Saja „Maniakas“, rež. V. Milinis
  • V. Lansbergis-Žemkalnis „Uošvė į namus- tylos nebus“, rež. V. Milinis
  • P. Tiurini „Žiurkių medžioklė“, rež. V. Norvaišytė
  • V. Milinis „Vaidiname Valančių“, rež. V. Milinis
  • A. Škėma „Kalėdų vaizdelis“, rež. V. Milinis
  • A. Rūkas „Bubulis ir Dundulis“, rež. V. Milinis
  • „Viena žmogaus diena“ (pagal J. Glinskio ir V. Katiliaus kūrybą), rež. V. Milinis
  • „Ant marių krašto,Palangos miestely“ (pagal legendas ir padavimus, surinktus E. Adiklienės), rež. V. Milinis, scenografas P. Baronas, gyvas garsas folkloro ansamblio „Mėguva“
  • „Paskutinis kavalierius“ (pagal J. Bergmano noveles), rež. V. Milinis, scenografas R. Jurgelis
  • „Pasaka apie angelus“ (pagal Vytauto V. Landsbergio kūrybą), režisierius V. Milinis, scenografas P. Baronas
  • „Amerika Palangoj“ (pagal Keturakio komedija „Amerika pirtyje“), rež. V. Milinis
  • M. Macevičiaus „Goodbye, my love“, rež. V. Milinis
  • A. Fugard „Sveikas ir sudie“, rež. V. Milinis
  • M. Matišič „Moteris be kūno“, rež. V. Milinis
  • Du improvizacijų spektakliai „Kur tas kampas?“
  • K. Donelaitis „Metai. Žiemos rūpesčiai“
  • J. M. Synge „Šaunuolis iš vakarų pakrantės“, rež. V. Miinis
  • A. Kotliar „Moterų laimė“, rež. V. Milinis
  • D. Čepauskaitė „Musė“, rež. V. Milinis
  • ,,Angelų pasaka” (pagal Vytauto V. Landsbergio kūrinį „Angelų pasakos“), rež. V. Milinis
  • „Mirties pensionas“ (pagal A. Morua novelę), rež. V. Milinis
  • „Laikykis, Vydūne!“, rež. V. Milinis
  • „Marso naujienos“ (pagal D. Moll „Naujienos iš Marso pasaulio“), rež. V. Milinis
  • Andre Morua „Tanato viešbutis“ (pagal prancūzų rašytojo klasiko Andrė Maurois novelę „Mirties pensionas“), rež. V. Milinis
  • A. Kotliar „Moterų laimė“, rež. V. Milinis.

 

Parengė Jurga Palangytė

 

Nuotraukose – scenos iš Palangos „Grubiojo“ teatro spektaklio „Tanato viešbutis“ (pastatytas pagal pastatyto pagal A. Morua novelę „Mirties pensionas“, rež. V. Milinis) ir teatro spektaklių, 2022 m. Palangos Kurhauze vykusio teatro mėnesio reklaminiai plakatai 

Nuotraukos iš Palangos „Grubiojo“ teatro archyvo. Fotografas Aldas Kazlauskas

 

Publikacija paskelbta įgyvendinant 2022 m. Spaudos radijo ir televizijos rėmimo fondo remiamą projektą „Elektroninis žurnalas „Žemaičių žemė“

Smush Image Compression and Optimization