Kazimieras Prapuolenis (1858–1933) – kunigas, kanauninkas, visuomenės veikėjas. Jis gimė 1858.03.01 Lauckaimyje, (Kudirkos Naumiesčio parapija, Šakių r.). Jo tėvas buvo Jurgis. Kazimieras 1870–1877 m. mokėsi Alksnėnų, Pilviškių, Žaliosios pradinėse mokyklose, 1870–1876 m. – Marijampolės gimnazijoje. Čia jis pradėjo bendrauti su Vincu Kudirka ir J. Bulota. 1877–1879 m. mokėsi Varšuvos, 1879–1881 m. – Peterburgo kunigų seminarijose, 1881–1885 m. – Peterburgo dvasinėje akademijoje (ją baigė gaudamas teologijos magistro laipsnį). Kunigu įšventintas Peterburge 1885.10.27.
Jo pastangomis Peterburgo katalikų katedroje buvo leista sakyti pamokslus ir giedoti giesmes lietuviškai. Čia pamokslus sakydavo Dvasinės akademijos prof. P. Karevičius, J. Maculevičius (Maironis), A. Dambrauskas (Jakštas) ir keletas kitų dėstytojų.
Baigus mokslus. K. Prapuolenis buvo paskirtas Mogiliavo arkivyskupijos sekretoriaus padėjėju. Šias pareigas ėjo 1889–1904 m. Vėliau pakeltas garbės kanauninku. Bostone išleistoje „Lietuvių enciklopedijoje“ nurodoma, kad K. Prapuolenis buvo vienas iš Lietuvių ir Žemaičių labdaringosios draugijos steigėjų Peterburge. Jis daug dirbo siekdamas, kad būtų panaikintas lietuviškos spaudos lotyniškais rašmenimis draudimas, pats rengdavo tekstus lietuviškai ir juos skelbdavo, dėl to ne kartą turėjo aiškintis valdžios atstovams – 1902 m. net pačiam vyr. spaudos reikalų valdytojui grafui Tatiščevui. Ta proga K. Prapuolenis įrodinėjo, kad lietuviškos spaudos draudimas nėra paremtas įstatymu, o tik aukštų pareigūnų įsakymais. Tai paskatino ir inžinierių A. Macijauską išleisti Lietuvos žemėlapį. K. Prapuolenio pastangomis tais metais arkivyskupas metropolitas Klopotovskis įkalbino Vilniaus vyskupą Zvieravičių skirti vilniečiams lietuviams vieną bažnyčią – Šv. Mikalojaus, kurioje būtų laikomos pamaldos ir sakomi lietuviški pamokslai. Jo lietuviška veikla ir geri diplomatiniai santykiai su rusais nepatiko lenkams. Pradėjjus dirbti naujam arkivyskupui, K. Prapuolenis buvo atleistas iš metropolijos kurijos sekretoriaus pareigų.
1904 m. kun. K. Prapuoleniui rusų valdžia suteikė emeritūrą. 1904 m. persikėlė į Seinus, 1904–1909 m. buvo Seinų vyskupijos konsistorijos teisėjas. Čia jis kartu su kun. J. Laukaičiu, J. Narjausku ir keliais kitais bendraminčiais įsteigė „Šaltinį“ ir „Vadovą“, prie kurių leidimo labai daug pats prisidėjo. Be to, tuo metu jis bendradarbiavo „Lietuvių Laikraštyje“, „Draugijoje“, „Viltyje“, „Vilniaus žiniose“, „Lietuvyje“ ir kai kuriuose kituose leidiniuose, straipsnius pasirašydamas slapyvardžiais – Amicus PlatOj Apysenis, Bylai-tis kunigas, kun. Byla, K.A., Kazys, Kunigas Apysenis ir kt. Savo publikacijas, kuriose jis gynė lietuviškuosius reikalus, skelbė ir italų bei vokiečių spaudoje. Jo straipsniai, nukreipti prieš lenkinimo politiką, buvo išspausdinti rinkinyje „Ze stosunkow litewsko-polskich“ (1907). Negalėdamas susitaikyti su tuo metu Seinuose vyravusia lenkiška dvasia, 1909 m. liepos mėnesį jis „Vadovo reikalus patikėjo J. Laukaičiui, Dvaranauskui ir J. Narjauskui bei kt., o pats persikėlė į Kauną, kur buvo oficialiu „Vadovo“ leidėju.
1909–1913 m. gyveno kaip emeritas Kaune. 1911 m. išleido knygelę „Polscy Apostolowie Litwy“, o 1913 m. – knygą „Polskie Apostolstwo w Litwie“, kur dokumentuotai, bet kiek vienašališkai įrodinėjo lenkų dvasininkų daromas skriaudas lietuvių tautai (šią knygą į lietuvių kalbą išvertė K. Vairas-Račkauskas (slap. Patriotas). Knygą pavadinimu „Lenkų apaštalavimas Lietuvoje“ 1918 m. išleido Amerikos lietuvių spaudos draugija. 1938 m. išleista antra jos laida – „Lenkų apaštalai Lietuvoje“ (čia publikuojami ir gausūs A. Jasiūno paaiškinimai, duomenys apie autorių, leidinio apibūdinimas). Prancūziškos knygos vertimo autorius yra J. Gabrys. Ši knyga nukreipta prieš lenkų kunigus ir visą lenkų dvasininkiją, demaskuojamas lietuvių lenkinimas Vilniaus vyskupijoje. Šis jo veikalėlis sukėlė didžiausią audrą tarp lenkų dvasininkų. Parašydamas šį leidinį, K. Prapuolenis ilgam užsitraukė daugelio lenkų neapykantą, įsigijo nemažai priešų.
K. Prapuolenis taip pat išleido knygelę „Moteriškė“, nemažai brošiūrų lietuvių ir lenkų kalbomis. „Vadove“ jis išspausdino studiją „Katalikiškoji lietuvių pamokslija“ (nebaigta istorinė apžvalga iki 1802 m.).
Caro valdžiai pasiūlius, 1912 m. K. Prapuolenis gavo vietą Romoje, prie Šv. Stanislovo bažnyčios (lenkų), kuri buvo Rusijos vyriausybės žinioje. Romoje K. Prapuolenis buvo Šv. Stanislovo bažnyčios rektorius, 1913–1920 m. ėjo kapeliono pareigas. Gyvendamas Romoje, kanauninkas savo patirtimi ir žiniomis padėdavo Rusijos pasiuntiniui Romoje. Lietuvą paskelbus nepriklausoma valstybe, K. Prapuolenis kaip autoritetingas asmuo užsienyje gynė lietuviškus reikalus. Tais metais Romos šv. Stanislovo bažnyčios rektoratas buvo tapęs lietuvių studentų ir Romos lankytojų susibūrimo vieta. K. Prapuolenis neoficialiai atstovavo lietuviams Vatikane, kėlė Lietuvos reikalus italų spaudoje bei asmeniškai susitikdamas su įtakingais žmonėmis. 1917 m. jis dalyvavo lietuvių konferencijoje Berne (Šveicarija). Padėjo išrūpinti iš popiežiaus Benedikto pasaulinės reikšmės „Lietuvių Dieną“. Vatikano archyve jis surinko nemažai medžiagos apie Lietuvos praeitį, iš Romos antikvariatų – daug lituanistinių veikalų. Visa tai jis ruošėsi perduoti Lietuvai, tačiau 1921 m., grįžtant į Lietuvą, Dancigo koridoriuje lenkai visą jo siuntinį konfiskavo.
Naujoji Lietuvos vyriausybė kun. K. Prapuolenį vertino, pageidavo, kad Šventasis Sostas jam suteiktų monsinjoratą arba net prelatūrą. Tuo metu lietuvių reikalus Romoje tvarkė vyriausybės įgaliotas prelatas dr. Jurgis Narjauskas. Jis šia tema kalbėjosi su kardinolu P. Gasparri, bet jam nepavyko įrodyti, kad kun. K. Prapuoleniui turi būti suteiktos minėtos aukštos pareigos. Kauno vyskupas po to gavo tokį dr. J. Narjausko pranešimą: „Aš smarkiai gyniau kanauninko knygą. Kardinolas, vis šypsodamasis, stengėsi mane perginčyti. Paskui gana reikšmingai patarė man „non insistere“ (neforsuoti), nes jisai – kanauninkas Prapuolenis, čionai, Ryme, neturįs geros atestacijos. Bandžiau pasiteirauti pas pažįstamus kunigus (Campitelli) ir ten nugirdau apie jį nerimtų paskalų, neįtikėtinų, žinoma… Dabar nemanau su ta byla pradėti ofensyvos, negu ateitų iš kur nors paraginimas (iš Ministerijos arba iš Jūsų Ekscelencijos)“. Prelato J. Narjausko raštas buvo parengtas 1921.11.29. Tuo metu kan. K. Prapuolenis jau galėjo būti sugrįžęs į Lietuvą.
Lietuvos vyriausybė K. Prapuoleniui pavedė suorganizuoti Tikybų departamentą, kuriam vėliau K. Prapuolenis penkerius metus vadovavo: vienerius metus (1921) jis tarnavo Užsienio reikalų ministerijoje bažnytinių reikalų patarėju, o 1922–1925 m. dirbo Vidaus reikalų ministerijos Tikybų departamento direktoriumi.
1925 m., būdamas jau silpnos sveikatos, pasitraukė iš pareigų ir apsigyveno Palangos altarijoje. 1925.08.10 kan. K. Prapuolenis buvo paskirtas Palangos bažnyčios altarista, 1925.08.31 jam paskirta valstybinė pensija.
Gyvendamas Palangoje dalį savo bibliotekos užrašė Telšių kunigų seminarijai, o kitą – Palangos šauliams. K. Prapuolenis pasirūpino, kad iš surinktų aukų vasarotojų patogumui Palangos bažnyčios bokšte būtų įrengtas laikrodis (jis pradėjo veikti 1931.10.27 ir iki šiol rodo tikslų laiką).
K. Prapuolenis Palangoje buvo aktyviai įsijungęs į miesto visuomeninį gyvenimą, dirbo Lietuvos atgimimo draugijoje, yra buvęs Tautininkų sąjungos Palangos skyriaus pirmininkas. Už nuopelnus Lietuvai buvo apdovanotas Gedimino ir Vytauto ordinais, gavo knygnešio pensiją[i].
Prieš mirtį K. Prapuolenis prašė, kad būtų palaidotas Lietuvos pajūryje, kad jo kūnas būtų įdėtas į paprastą lentinį karstą ir kad jo laidotuvių dieną nei bažnyčioje, nei ant kapinių nebūtų sakoma prakalbų.
Mirė kan. K. Prapuolenis 1933 m. balandžio 17 d. Palaidotas Palangos bažnyčios šventoriuje.
Panaudota literatūra:
- Barauskas Bronislovas, Mukienė Danutė, „Palangos kunigų vinjetė“, Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčia [sudarė Danutė Mukienė], Vilnius, 2007, p. 141–168.
_____________________
[i] Ten pat, t. 23, p. 502–503.
______________________
Publikacija paskelbta įgyvendinant 2022 m. SRTRF remiamą projektą „Elektroninis žurnalas „Žemaičių žemė“
Kunigas, kanauninkas, visuomenės veikėjas Kazimieras Prapuolenis T.
M. gimė 1858 03 01 Lauckaimyje, (Kudirkos Naumiesčio parapija, Šakių
r.). Jo tėvas buvo Jurgis. Būsimasis kunigas 1870–1877 m. mokėsi
Alksnėnų, Pilviškių, Žaliosios pradinėse mokyklose, 1870–1876 m. –
Marijampolės gimnazijoje, kur buvo susibičiuliavęs su V. Kudirka ir J.
Bulota. 1877–1879 m. mokėsi Varšuvos, 1879–1881 m. – Peterburgo kunigų
seminarijose, o 1881–1885 m. – Peterburgo dvasinėje akademijoje ir ją
baigė gavęs teologijos magistro laipsnį. Kunigu įšventintas Peterburge
1885 10 27.
Jo pastangomis Peterburgo katalikų katedroje buvo leista sakyti
pamokslus ir giedoti giesmes lietuviškai. Čia pamokslus sakydavo
Dvasinės akademijos prof. P. Karevičius, J. Maculevičius (Maironis), A.
Dambrauskas (Jakštas) ir keletas kitų dėstytojų.
Baigęs mokslus K. Prapuolenis buvo paskirtas Mogiliovo
arkivyskupijos sekretoriaus padėjėju. Šias pareigas ėjo 1889–1904 m.
Vėliau pakeltas garbės kanauninku. Bostone išleistoje „Lietuvių
enciklopedijoje“ nurodoma, kad K. Prapuolenis buvo vienas iš Lietuvių ir
Žemaičių labdaringosios draugijos steigėjų Peterburge. Jis daug dirbo,
siekdamas, kad būtų panaikintas lietuviškos spaudos lotyniškais
rašmenimis draudimas, pats rengdavo tekstus lietuviškai ir juos
skelbdavo, dėl to ne kartą turėjo aiškintis valdžios atstovams – 1902 m.
net pačiam vyr. spaudos reikalų valdytojui grafui Tatiščevui. Ta proga
K. Prapuolenis įrodinėjo, kad lietuviškos spaudos draudimas nėra
paremtas įstatymu, o tik aukštų pareigūnų įsakymais. Tai paskatino ir
inžinierių A. Macijauską išleisti Lietuvos žemėlapį. K. Prapuolenio
pastangomis tais metais arkivyskupas metropolitas Klopotovskis įkalbino
Vilniaus vyskupą Zvieravičių skirti vilniečiams lietuviams vieną
bažnyčią – Šv. Mikalojaus, kurioje būtų laikomos pamaldos ir sakomi
lietuviški pamokslai. Jo lietuviška veikla ir geri diplomatiniai
santykiai su rusais nepatiko lenkams. Pradėjus dirbti naujam
arkivyskupui, K. Prapuolenis buvo atleistas iš metropolijos kurijos
sekretoriaus pareigų.
1904 m. kun. K. Prapuoleniui rusų valdžia suteikė emeritūrą. 1904 m.
persikėlė į Seinus, 1904–1909 m. buvo Seinų vyskupijos konsistorijos
teisėjas. Čia jis kartu su kun. J. Laukaičiu, J. Narjausku ir keliais
kitais bendraminčiais įsteigė „Šaltinį“ ir „Vadovą“, prie kurių leidimo
labai daug pats prisidėjo. Be to, tuo metu jis bendradarbiavo „Lietuvių
Laikraštyje“, „Draugijoje“, „Viltyje“, „Vilniaus žiniose“, „Lietuvyje“
ir kai kuriuose kituose leidiniuose, straipsnius pasirašydamas
slapyvardžiais – Amicus PlatOj Apysenis, Bylai-tis kunigas, kun. Byla,
K.A., Kazys, Kunigas Apysenis ir kt. Savo publikacijas, kuriose jis gynė
lietuviškuosius reikalus, skelbė ir italų bei vokiečių spaudoje. Jo
straipsniai, nukreipti prieš lenkinimo politiką, buvo išspausdinti
rinkinyje „Ze stosunkow litewsko-polskich“ (1907). Negalėdamas
susitaikyti su tuo metu Seinuose vyravusia lenkiška dvasia, 1909 m.
liepos mėnesį jis „Vadovo reikalus patikėjo J. Laukaičiui, Dvaranauskui
ir J. Narjauskui bei kt., o pats persikėlė į Kauną. Čia gyvendamas jis
buvo „Vadovo“ leidėjas.
1909–1913 m. gyveno kaip emeritas Kaune. 1911 m. išleido knygelę
„Polscy Apostolowie Litwy“, o 1913 m. – knygą „Polskie Apostolstwo w
Litwie“, kur dokumentuotai, bet kiek vienašališkai įrodinėjo lenkų
dvasininkų daromas skriaudas lietuvių tautai (šią knygą į lietuvių kalbą
išvertė K. Vairas-Račkauskas (slap. Patriotas). Knygą pavadinimu „Lenkų
apaštalavimas Lietuvoje“ 1918 m. išleido Amerikos lietuvių spaudos
draugija. 1938 m. išleista antra jos laida – „Lenkų apaštalai Lietuvoje“
(čia publikuojami ir gausūs A. Jasiūno paaiškinimai, duomenys apie
autorių, leidinio apibūdinimas). Prancūziškos knygos vertimo autorius
yra J. Gabrys. Ši knyga nukreipta prieš lenkų kunigus ir visą lenkų
dvasininkiją, demaskuojamas lietuvių lenkinimas Vilniaus vyskupijoje.
Šis jo veikalėlis sukėlė didžiausią audrą tarp lenkų dvasininkų. Per jį
K. Prapuolenis ilgam užsitraukė daugelio lenkų neapykantą, įsigijo
nemažai priešų.
K. Prapuolenis taip pat išleido knygelę „Moteriškė“, nemažai
brošiūrų lietuvių ir lenkų kalbomis. „Vadove“ jis išspausdino studiją
„Katalikiškoji lietuvių pamokslija“ (nebaigta istorinė apžvalga iki 1802
m.).
Caro valdžiai pasiūlius, 1912 m. K. Prapuolenis gavo vietą Romoje,
prie Šv. Stanislovo bažnyčios (lenkų), kuri buvo Rusijos vyriausybės
žinioje. Romoje K. Prapuolenis buvo Šv. Stanislovo bažnyčios rektorius,
1913–1920 m. ėjo kapeliono pareigas. Gyvendamas Romoje, kanauninkas savo
patirtimi ir žiniomis padėdavo Rusijos pasiuntiniui Romoje. Lietuvą
paskelbus nepriklausoma valstybe, K. Prapuolenis kaip autoritetingas
asmuo užsienyje gynė lietuviškus reikalus. Tais metais Romos šv.
Stanislovo bažnyčios rektoratas buvo tapęs lietuvių studentų ir Romos
lankytojų susibūrimo vieta. K. Prapuolenis neoficialiai atstovavo
lietuviams Vatikane, kėlė Lietuvos reikalus italų spaudoje bei
asmeniškai susitikdamas su įtakingais žmonėmis. 1917 m. jis dalyvavo
lietuvių konferencijoje Berne (Šveicarija). Padėjo išrūpinti iš
popiežiaus Benedikto pasaulinės reikšmės „Lietuvių Dieną“. Vatikano
archyve jis surinko nemažai medžiagos apie Lietuvos praeitį, iš Romos
antikvariatų – daug lituanistinių veikalų. Visa tai jis ruošėsi perduoti
Lietuvai, tačiau 1921 m., grįžtant į Lietuvą, Dancigo koridoriuje
lenkai visą jo siuntinį konfiskavo.
Naujoji Lietuvos vyriausybė kun. K. Prapuolenį vertino, pageidavo,
kad Šventasis Sostas jam suteiktų monsinjoratą arba net prelatūrą. Tuo
metu lietuvių reikalus Romoje tvarkė vyriausybės įgaliotas prelatas dr.
Jurgis Narjauskas. Jis šia tema kalbėjosi su kardinolu P. Gasparri, bet
jam nepavyko įrodyti, kad kun. K. Prapuoleniui turi būti suteiktos
minėtos aukštos pareigos. Kauno vyskupas po to gavo tokį dr. J.
Narjausko pranešimą: „Aš smarkiai gyniau kanauninko knygą. Kardinolas,
vis šypsodamasis, stengėsi mane perginčyti. Paskui gana reikšmingai
patarė man „non insistere“ (neforsuoti), nes jisai – kanauninkas
Prapuolenis, čionai, Ryme, neturįs geros atestacijos. Bandžiau
pasiteirauti pas pažįstamus kunigus (Campitelli) ir ten nugirdau apie jį
nerimtų paskalų, neįtikėtinų, žinoma… Dabar nemanau su ta byla pradėti
ofensyvos, negu ateitų iš kur nors paraginimas (iš Ministerijos arba iš
Jūsų Ekscelencijos)“. Prelato J. Narjausko raštas buvo parengtas 1921 11
29. Tuo metu kan. K. Prapuolenis jau galėjo būti sugrįžęs į Lietuvą.
Lietuvos vyriausybė K. Prapuoleniui pavedė suorganizuoti Tikybų
departamentą, kuriam vėliau K. Prapuolenis penkerius metus vadovavo:
vienerius metus (1921) jis tarnavo Užsienio reikalų ministerijoje
bažnytinių reikalų patarėju, o 1922–1925 m. dirbo Vidaus reikalų
ministerijos Tikybų departamento direktoriumi.
1925 m., būdamas jau silpnos sveikatos, pasitraukė iš pareigų ir
apsigyveno Palangos altarijoje. 1925 08 10 kan. K. Prapuolenis buvo
paskirtas Palangos bažnyčios altarista, 1925 08 31 jam paskirta
valstybinė pensija.
Gyvendamas Palangoje dalį savo bibliotekos užrašė Telšių kunigų
seminarijai, o kitą – Palangos šauliams. K. Prapuolenis pasirūpino, kad
iš surinktų aukų vasarotojų patogumui Palangos bažnyčios bokšte būtų
įrengtas laikrodis (jis pradėjo veikti 1931 10 27 ir iki šiol rodo
tikslų laiką).
K. Prapuolenis Palangoje buvo aktyviai įsijungęs į miesto
visuomeninį gyvenimą, dirbo Lietuvos atgimimo draugijoje, yra buvęs
Tautininkų sąjungos Palangos skyriaus pirmininkas. Už nuopelnus Lietuvai
buvo apdovanotas Gedimino ir Vytauto ordinais, gavo knygnešio
pensiją13 .
Prieš mirtį K. Prapuolenis prašė, kad būtų palaidotas Lietuvos
pajūryje, kad jo kūnas būtų įdėtas į paprastą lentinį karstą ir kad jo
laidotuvių dieną nei bažnyčioje, nei ant kapinių nebūtų sakoma prakalbų.
Mirė kan. K. Prapuolenis 1933 04 17. Palaidotas Palangos bažnyčios
šventoriuje.
Informacija atnaujinta 2007-06-25