Kairys Jurgis

Jurgis Kairys – lakūnas, aviacijos konstruktorius, akrobatinio skraidymo meistras, Europos ir pasaulio akrobatinio skraidymo čempionas, daugkartinis pasaulio čempionatų prizininkas, nugalėtojas, geriausias 1996–2006 m. akrobatinio skraidymo be apribojimų meistras pasaulyje. Jis yra laimėjęs daugiausiai FAI Pasaulio Taurės (Grand Prix) varžybų.

J. Kairys gimė 1952 m. gegužės 6 d. Saripove (Krasnojarsko kraštas, Sibiras). Būdamas septynerių metų kartu su tėvais, vyresniu broliu Vladu bei jaunesne seserimi Vita apsigyveno Lietuvoje, nuo 1959 m. rudens gyveno Žemaitijoje, kaip pats Jurgis
sako, prie Medvėgalio. J. Kairio tėvai buvę paprasti kaimo žmonės. Gyveno vargingai. Abu buvo kilę iš gausių šeimų. Tėvas, kada kam reikėdavo, padėdavo apdirbti žemę.

1970 m. J. Kairys baigė Kaltinėnų vidurinę mokyklą (Šilalės r.). Jį nuo mažens traukė technika, mėgo konstruoti, remontuoti. Paauglystėje Jurgio suremontuotu motociklu
mielai važinėdavo ir brolis, kuris nelabai buvo linkęs prie technikos.
Dar vaikas būdamas svajojo apie medinį lėktuvą. Savo paslaptis augdamas
patikėdavo dažniausiai tik tėvui.

Pirma aukštoji mokykla, kurioje J. Kairys studijavo, buvo Vilniaus inžinerinis statybos institutas. 1973 m. jis baigė Techninę aviacijos mokyklą. 1980–1984 m. aviacijos žinias gilino mokydamasis Leningrado (dabar Sankt Peterburgas) civilinės aviacijos akademijoje. Baigęs studijas, 1973–1977 m. dirbo Kauno aeroklube ir čia 1974 m. pradėjo skraidyti. Jau pirmaisiais metais, kai pradėjo skraidyti, jis labai norėjo sudėtingesnių skrydžių. Pirmąjį apdovanojimą parsivežė iš Panevėžyje 1975 m. akrobatinio skraidymo varžybų (dalyvaudamas tokiose varžybose 2005 m. rugsėjo mėnesį J. Kairys panevėžiečiams padarė staigmeną – per aviacijos šventę skrisdamas lėktuvu pirmą kartą padarė kilpą).

1977–1989 m. dirbo Vilniaus aeroklube. 1976 m. tapo Lietuvos akrobatinio skraidymo rinktinės nariu, 1977–1989 m. buvo tuometinės Sovietų sąjungos akrobatinio skraidymo rinktinės narys. 1989 m. pradėjo dirbti Suchojaus aviacijos gamyklos lakūnu-bandytoju.

1994 m. Kairys įsteigė viešąją įstaigą „Kairio skrydžiai“. Nuo 1999 m. pradėjo tobulinti   lengvą ir galingą akrobatinį lėktuvą „Juka“.

1996 m. liepos 4 d. Vilniuje Valstybės dienos proga J. Kairys pirmą kartą pasaulyje legaliai praskrido po Simono Daukanto tiltu – pėsčiųjų tiltu Kaune (tarpas tarp tilto ir upės buvo 7 m). Vilniuje 1997 m. liepos 6 d. Kairys praskrido po Baltuoju tiltu, 1999 m. rugsėjo 18 d., pasitinkant 2000-uosius, praskrido po visais Neries upės tiltais – šis skrydis buvo pavadintas „Amžiaus skrydžiu“. 2000 m. rugsėjo 2 d. Kaune praskrido po pėsčiųjų tiltu aukštyn ratais („Ultra skrydis“).

2006 m. Motegi mieste (Japonija) vykusiame akrobatinio skraidymo Pasaulio taurės varžybų etape Jurgis Kairys surinko daugiau negu 10 230 taškų ir tapo 2006 m. varžybų serijos lyderiu.

2006 m. kartu drauge su profesionaliu šou lakūnu Jim LeRoy pristatė naują šou programą „Tinstix“, pagrįstą dviejų akrobatinių lėktuvų skrydžiais priešpriešinėmis trajektorijomis labai mažoje erdvėje ir gausiu pirotechnikos naudojimu. Šią programą lakūnai atliko ne vienoje aviacijos šventėje JAV.

J. Kairys – ne vienos akrobatinio skraidymo figūros autorius ar pirmasis atlikėjas. Jo vardu pavadintas „Kairio ratas“, jis pirmasis akrobatiniu lėktuvu Su-31 1997 m. atliko „Kobrą“, iki tol atliktą tik kai kuriais rusiškais naikintuvais.

2014 m. rugsėjo mėn. J. Kairys su lėktuvu SU-26 patyrė katastrofą Egėjo jūroje, tačiau jos metu lakūnui pavyko išsigelbėti.

J. Kairys nusifilmavo atlikdamas akrobatinius skrydžius 2015 m. išleistame filme „Sangailės vasara“.

Aviatorius gyvena Vilniuje. Jo žmona Birutė yra mokytoja. Gyvendami santuokoje jie išaugino du sūnus – Mantą ir Simą.

Literatūra:

  1. Panevėžio balsas http://www.paneveziobalsas.lt/index.php?option=com_content&task=view&id=1181&Itemid=92.
  2. Vikipedija. Laisvoji enciklopedija https://lt.wikipedia.org/wiki/Jurgis_Kairys.

 

Smush Image Compression and Optimization