Palangos tiltas į jūrą seniau ir dabar (virtuali paroda)

Palangos tiltas į jūrą – vienas iš pagrindinių šio miesto simbolių. Pasivaikščioti juo, palydėti čia saulėlydį – jau daugiau negu šimtmetį gyvuojanti šio kurorto poilsiautojų tradicija.

Palangoje 630 m. ilgio tiltą į jūrą kartu su prieplauka 1880–1890 m. pastatė tuometinis Palangos valdos šeimininkas grafas Juozapas Tiškevičius (1830–1891). Šie sudėtingi ir itin brangūs darbai buvo vykdomi tam, kad prieplaukoje galėtų švartuotis laivai, kuriais iš Palangos būtų plukdomos prekės (grafų Tiškevičių Vilimiškės plytinėje išdegtos plytos ir perteklinė žemė ūkio produkcija) į Liepoją, Klaipėdą bei kitus Baltijos pakrantėse buvusius uostus, o iš ten atsigabenami poilsiautojai ir kurortui, grafų Tiškevičių dvarui reikalingos prekės. Tuo laikotarpiu šiame regione jūros kelias buvo labai aktualus, nes susisiekimas sausuma buvo blogas, kelionė į Palangą trukdavo ilgai, o tai plėtojant kurortą kėlė daug problemų.

 
Palangos tiltas į jūrą. D. Mukienės nuotrauka Pasijodinėjimas žemaitukų veislės žirgais Palangos pajūryje per Jurginių šventę. E. Mekuškienės nuotrauka Palangos tiltas į jūrą. D. Mukienės nuotrauka  
 
Palangos tiltas į jūrą. D. Mukienės nuotrauka Palangos tiltas į jūrą. E. Mekuškienės nuotrauka Palangos tiltas į jūrą. D. Mukienės nuotrauka  
 
Palangos tiltas į jūrą. G. Tautavičiūtės nuotrauka Palangos tiltas į jūrą.G. Tautavičiūtės nuotrauka Palangos tiltas į jūrą. D. Mukienės nuotrauka  
 
  Prie Palangos tilto į jūrą. D. Mukienės nuotraukos    
 
  Palangos tiltas į jūrą. D. Mukienės nuotraukos    
 
Palangos tiltas į jūrą naktį. E. Mekuškienės nuotrauka Palangos tiltas į jūrą naktį. E. Mekuškienės nuotrauka Palangos tiltas į jūrą naktį. G. Tautavičiūtės  nuotrauka  
       
 
Palangos tilto į jūrą poliai. D. Mukienės nuotrauka Saulėlydis prie Palangos į jūrą tilto. G. Tautavičiūtės nuotrauka Palangos tilto į jūrą poliai. D. Mukienės nuotrauka  

 

Naujojo Palangos tilto į jūrą statyba. J. Baltiejaus nuotrauka Naujojo Palangos tilto į jūrą statyba. J. Baltiejaus nuotrauka Senojo Palangos molo prie tilto į jūrą liekanos. D. Mukienės nuotrauka 
Remontuojamas senasis Palangos tiltas į jūrą. Fotografas nežinomas. Nuotrauka iš RKIC archyvo Senojo Palangos molo prie tilto į jūrą liekanos. D. Mukienės nuotrauka  Senojo Palangos tilto į jūrą likučiai prieš naujojo tilto statybą. J. Baltiejaus nuotrauka

 

Žemėlapis, kuriame matosi siauruko, ėjusio iš Vilimiškių plytinės iki grafų Tiškevičių pastatytos Palangos prieplaukos. Nuotrauka iš RKIC archyvo Valtys prie Palangos tilto į jūrą XX a. pr. Fotografė Paulina Mongirdaitė. Fotoreprodukcija iš RKIC archyvo Senasis Palangos tiltas į jūrą iš paukščio skrydžio. Fotografas nežinomas. Fotoreprodukcija iš RKIC archyvo

Frafo Juozapo Tiškevičiaus turėtas garlaivis „Feniksas“, kuris iš Palangos prieplaukos gabendavo prekes į Liepoją. Fotografas nežinomas. Fotoreprodukcija iš RKIC archyvo

Prekių sandėlys ir kiti statiniai prie Palangos tilto į jūrą rytinės dalies grafų Tiškevičių laikais. Fotografas nežinomas. Fotoreprodukcija  iš RKIC archyvo

Palangos tiltas į jūrą apie XX a. pr. Fotografas nežinomas. Fotoreprodukcija  iš RKIC archyvo

Valtys švartuojasi prie Palangos tilto į jūrą. Apie XX a. pr. Fotografas nežinomas. Fotoreprodukcija iš RKIC archyvo Senasis Palangos tiltas į jūrą po audrų, Fotografas nežinomas. Fotoreprodukcija iš RKIC archyvo  Vaizdas į Palangą nuo Palangos tilto į jūrą. Fotografas nežinomas. Fotoreprodukcija iš RKIC archyvo 
Iš kairės: Palangos tiltas į jūrą apie  1904 m. Fotografė, leidėja P. Mongirdaitė; Palangos prieplauka XIX a. pab.-XX a. pr.  Fotografas nežinomas; Ledų kopos žiemą Palangos paplūdimyje. Fotografas Ignas Stropus. Fotoreprodukcijos iš RKIC archyvo
 
     
Pavėsinė ant Palangos tilto į jūrą XX a. pradžioje. Fotografė P. Mongirdaitė. Fotoreprodukcija i iš RKIC archyvo   Palangos tiltas į jūrą apie XIX a. pab.–XX a. pr. Fotografė P. Mongirdaitė. Fotoreprodukcija iš RKIC archyvo
     

Grafas J. Tiškevičius buvo nusipirkęs 12 vagonų talpos laivą apie 30-ies nominalų galingumo „Feniksą“ („Phoenix“). Jis  plaukiodavo į Liepoją ir Klaipėdą. Kelionė laivu iš Palangos į Liepoją  trukdavo 5 valandas. Prieplauka tarnavo trumpai, nes jūroje kilus štormui, laivams čia nebuvo saugu, dėl kai kurių tilto ir prieplaukos statybos metu padarytų klaidų prieplauką bangos greitai užnešė smėliu. Tiškevičiai mėgino prieplauką gelbėti, buvo šiek tiek prailgintas tiltas, tačiau esminės naudos tai nedavė. Laivą teko parduoti. Po XIX a. pab.–XX a. pirmaisiais metais siautusių audrų apniokotą tiltą Tiškevičiai suremontavo ir nuo 1892 m. jį paliko naudoti poilsiautojų pramogoms – jų pasivaikščiojimams. 1905 m. šio tilto pradžioje buvo pastatyta pavėsinė (stoginė). Joje kurį laiką būdavo renkamas ir mokestis už galimybę vaikščioti tiltu.

Beje, mažai kas žino, kad ant šio tilto yra buvęs pravestas siaurasis geležinkeliukas, kuriuo iki prieplaukos arkliais traukiamuose vagonėliuose atveždavo prekes. Jo ilgis buvo net keli kilometrai – prasidėdavo geležinkeliukas prie Vilimiškės plytinės, turėjo dvi šakas. Šiuo geležinkeliuku arkliais traukiamuose vežimėliuose būdavo vežiojami ir poilsiautojai. 

Senojo, Tiškevičiaus laikais buvusio medinio tilto į jūrą, jau seniai nebėra. Jo vietoje, kiek pakeitus senojo tilto konfigūraciją, 1998 m. pastatytas naujas tiltas, nes senasis, nuolat audrų ir jūros bangų talžomas, kad ir daugelį kartų remontuotas, jau buvo visiškai sunykęs. Naujojo tilto pagrindinės konstrukcijos gelžbetoninės, poliai –  betoniniai, danga medinė. Prie tilto įrengta prieplauka, kurioje gali švartuotis nedideli laiveliai, yra ir žvejų aikštelė. Šis naujasis tiltas – 465,25 m ilgio, gerokai trumpesnis prieš tai stovėjusį. Jį yra pamėgę ir meškeriotojai.

Šio tilto prieigose – J. Basanavičiaus gatvė, kuri čia užsibaigia „Jūratės ir Kastyčio“ skveru. Pavadinimas – ne atsitiktinis, nes būtent čia stovi ir vienas pagrindinių Palangos simbolių  – 1961 m. pastatyta skulptorės  Nijolės Gaigalaitės (1928–2009) sukurta skulptūra „Jūratė ir Kastytis“.

 

IŠSAMIAI:

 

Danutė Mukienė

 

D. Mukienės nuotraukoje – Palangos tiltas į jūrą

 

Tekstas paskelbtas 2022-01-16

 

Publikacija parengta įgyvendinant 2022 m. Lietuvos kultūros tarybos remiamą projektą „Žinoma ir nepažinta Palanga: 10 virtualių turų po kurortą“

Smush Image Compression and Optimization